شما اینجا هستید: خانه

برگزاری رزمایش مرکب«چیرو» با عنوان کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ 

منتشرشده در اخبار برگزیده شنبه, 27 اسفند 1401 ساعت 07:20
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سپاه نیوز؛ با حضور ناو شهید ناظری نیروی دریایی سپاه و شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مشارکت روسیه و چین  رزمایش مرکب«چیرو» با عنوان کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در آب های شمال اقیانوس هند  و سواحل نگران برگزار شد. 

 

 

به گزارش سپاه نیوز؛ ناو شهید ناظری و شناورهای تندر کلاس شهید رئیسی،کروبوت شهید محمودی  ، تیم های واکنش سریع تکاوری ویژه عملیات های خاص دریایی ، بالگرد رزمی پشتیبانی "مییل" و تعدادی شناورهای تندرو از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مرکب "چیرو" که با مشارکت سه کشور چین،ایران و روسیه در آب های شمال اقیانوس هند ، منطقه عمومی چابهار و کنارک (سواحل مکران) برگزار شد .

 

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی سپاه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ با حضور نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه و ناظرانی از کشور‌های قزاقستان و پاکستان از شب ۲۴ اسفند ماه در شمال اقیانوس هند آغاز و در ۲۶ اسفند ماه با انجام مراحل تاکتیکی،رژه شناورها،تجزیه و تحلیل رزمایش ، مطابق  برنامه های زمانبندی  شده با موفقیت به اتمام رسید. 

 

 در این رزمایش علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان‌های شناوری کشور‌های چین و روسیه نیز حضور داشتند.

 

 این چهارمین رزمایش مرکب است که با حضور کشور‌های ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

امسال رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ با شعار «با هم برای برقراری صلح و امنیت» و در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، با پیام صلح و دوستی برگزار شد.

 

 هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان سه کشور و نشان دادن دوستی و حسن نیت ، توانایی این کشور‌ها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی و زیست دریایی ، امنیت دریانوردی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای روشن و اهداف مشترک است.

 

 از دیگر اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

 

اجرای تمرین‌های تاکتیکی نجات شناور دچار حریق، آزاد سازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف سطحی و بالای سطح و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش بینی شده بود که با موفقیت انجام شد .

 

محدوده جغرافیای منطقه عمومی این رزمایش ، شمال اقیانوس هند  بود که دارای اهمیت بسیار فوق العاده ای است بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیاست، تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب المندب در غرب منطقه اقیانوس هند واقع شده است که در حقیقت محیط تبادل انرژی دنیا را احاطه کرده است و با توجه به تردد شناور‌های تجاری و نفتکش در این منطقه حساس ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را در آن دوچندان کرده است.

آدرس

 آدرس : تهران.خيابان شهيد استاد نجات اللهي.خيابان شهيداحمدلباف.پلاک15 تلفن : 88901334 نمابر: 88909459  
مرکز اطلاعات و نشرالکترونیک معاونت روابط عمومی وانتشارات سپاه 

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری سپاه نیوز آزاد است